Budak budak sekarang Manja!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Teringat satu ketika dahulu, arwah mama pernah berleter kepada kami tentang staffnya. Arwah merupakan ketua jururawat di salah sebuah hospital kerajaan. Arwah seorang yang sangat rajin dan penyabar. Setiap kali nak ambil arwah pulang dari keje tak pernah balik on time. Malah kami yang akan naik ke atas dan tunggu arwah di biliknya.

Katanya, 'Budak budak staff sekarang takde inisiatif nak cantikkan wad ke, nak buat label untuk filing ke, semua kita yang suruh baru nak buat.' Kadang kami anak anaknye menjadi staffnya di rumah untuk taip itu dan ini. Betapa tekadnye dan komitednye arwah dalam kerjanya. (Al-Fatihah 1952-2015)

Apa saya cuba sampaikan kat sini adalah, belia zaman sekarang, mungkin masih tak merasa kepayahan, keperitan kehidupan pada masa sekarang sebab masih di bawah tanggungan ibu bapa, tiada kesedaran untuk berdikari atau barangkali nak senang tak nak susah? Manja? 

Cuba korang tanya, bersembang ngan parents korang, macam mana parents korang boleh sampai ke tahap ini? Senang macam sekarang? Pengorbanan diorang? Cuba jadikan pengalaman parents korang tu untuk korang menjadi seperti mereka jugak.

Saya percaya 9 daripada 10, parents korang akan cakap, kami dulu susah, makan tak cukup, adik beradik ramai nak kena tanggung sebab parents korang merupakan anak yang tua dalam keluarga.

Jangan terlalu selesa dengan keadaan korang sekarang!

Marina